Hem » Om SPHF » Om föreningen

Om SPHF

Målsättning

Svensk PansarHistorisk Förening är en ideell förening öppen för alla, med huvudsakligt syfte att främja intresset för pansarfordon och övriga militärfordon genom sammankomster, studiebesök, medlemstidning, mm.

m/21-29 med besättningsman framför

Verksamhet

Den stora gemensamma händelsen i föreningen är årsmötet. En gång om året samlas vi någonstans, på något lämpligt ställe där vi kan titta på och uppleva något intressant, kanske får vi se något nytt fordon, eller ett trevligt studiebesök av något slag.

Vi avhandlar vårt möte och diskuterar verksamheten, förrättar val mm. sådant som man vanligtvis gör i en förening.

Det hör till att vi äter något gott och tillbringar fortsättningen av kvällen tillsammans under trevliga former. Vanligtvis avnjuter vi en och annan gammal trevlig film, tittar på bilder, diskuterar modellbyggen och annat som ingår i verksamhetsområdet.

Vi deltager ibland också mer eller mindre aktivt på andra tillställningar som till exempel, utställningar, regementets dag mässor eller liknande, där det kan finnas intresse för vår förening. Dessa evenemang deltager vi på olika sätt, helt i egen regi, eller ofta tillsammans med andra föreningar.

Föreningens stora arkiv i Hässleholm.

Det innehåller dokumentation, tidskrifter, böcker, ritningar, foton, tidningsarkiv, vårt utställningsmateriel mm. Allt handlar om pansarfordon, och i första hand svenska. Både sådant som har funnits och det som bara blev en ritning. Under sommaren 2016 blir flytten till Hässleholm klar och då kommer vi ha nya fina lokaler som gör det lättare att få tillgång till material i arkivet.

Dokumentation
Det gäller att ha ett rikligt underlag att göra studier av, när man ska leta uppgifter för att t.ex. skriva artiklar. Vi har åtskilliga hyllmeter med dokument, skrivelser, utredningar, rapporter mm.

Fakta
Vi i föreningen har ända sedan starten 1974 försökt samla in uppgifter om pansartrupperna. Och med tanke på att det funnits pansarverksamhet i Sverige sedan 1922 så finns det en hel del att leta bland. Bara att hålla reda på alla typer och de olika varianter av pansarfordon som körts med i detta land är inte så lätt. Det har sedan 1922 gjorts tester och försök i olika sammanhang med både vanliga och ovanliga fordon. Man ska också försöka hålla reda på alla data på nya och gamla fordon, och även försöka hänga med i ombyggnader och renoveringar.

I arkivet finns en stor samling av instruktionsböcker, militära tidskrifter, faktaböcker.

Foton
Fotoarkivet omfattar i dag omkring en halv miljon bilder. Många nytagna bilder tillförs arkivet varje år genom att vi försöker bevaka det som händer, vi försöker delta när försvaret visar nya vagnar eller kanske ett nytt försök med något fordon. Evenemang som övningar och regementetsdag har varit, och är bra tillfällen att dokumentera gammalt och nytt. Hela tiden tillkommer både gamla och nya bilder, ibland kopior från andra arkiv, men inte minst från privatpersoner som överlåter sina samlingar eller tillåter att vi gör kopior.

Samlingarna
Vad är då värt att bevara, och vad är det som inte kommer att vara intressant  en gång i framtiden, ja det är inte alltid så lätt att avgöra. Gamla Landsverksritningar på ej tillverkade pansarbilar, ja det ingår ju i historien om hur olika förslag till fordon såg ut.

Uniformer och olika slags märkningar, ja, det bör bevaras.

En modern Scanialastbil för utlandsstyrkan, med förstärkt hytt och skottsäkert glas, är det ett pansarfordon? Ska vi bevara alla uppgifter vi kan få tag i om denna lastbil? Allt är inte så självklart, men det är nästan säkert att ingen annan bevarar uppgifter om den.

Problemet är inte att få tag i dokument, rapporter och foton från förr i tiden, utan det är att hitta motsvarande material från de senaste fem tio åren, därför att inget sparas, inget arkiveras. Så länge ett projekt pågår finns allt textmateria och alla digitala bilder bara i de inblandades datorer, när sen projektet är slut och nya arbetsuppgifter väntar, så bara raderas allt. Resultatet blir tyvärr att inget material blir bevarat till eftervärlden och framtidens militärhistoriska forskare.

Det är väl endast de, som en gång i framtiden förvaltar dessa våra små försök att bevara en nutid och en förgången tid, som kan fälla ett rättvis omdöme.

Så har du något minne om pansarvagnar eller du kanske har intressanta bilder liggande, bidra till den framtida kulturskatten.

Dela med dig av dina minnen – hör av dig till oss!