Stridsfordon 90
Fordonsfamiljen Stridsfordon 90 utvecklades utifrån ett behov av att splitterskydda och öka mekaniseringen av skytteförband främst i Norrland. Initialt i utvecklingen fanns även lättare beväpnad version med 25 mm automatkanon under utveckling och test. I och med att arméns numerär krympte så fanns möjligheten att även förband i andra delar av landet än Norrland kunde förses med stridsfordon 90.
Stridsfordon 90 och de olika varianterna i familjen utgör numera stommen av fordon för svenska mekaniserade förband. Förutom stor användning i Sverige så har den även använts vid missioner i Liberia och Afghanistan. Olika varianter har även exporterats till flertalet länder.
SPHF har tagit fram en utförlig fotobok om stridsfordon 90-familjen. >> Den tillsammans med ritning på strf 90 finns här.
BAE Systems Hägglunds film om olika Strf 90-versioner samt lansering av CV90MkIV
Alla kategorisidor för fordon
>> Huvudsida pansarfordon
>> Stridsvagn
>> Stridsfordon
>> Pansarbandvagn
>> Pbv 301 (fordonsfamilj)
>> Pbv 302 (fordonsfamilj)
>> Pbv 501 (fordonsfamilj)
>> Pansarbil
>> Brobandvagn
>> Bärgningsbandvagn
>> Fastkörning och bärgning
>> Infanterikanonvagn
>> Pansrat artilleri (kommer snart)
>> Pansarvärnsfordon (kommer snart)
>> Luftvärnsfordon (kommer snart)
>> Ingenjörbandvagn
>> Försöksfordon (kommer snart)
>> Pansarfordon i utlandstjänst (kommer snart)
>> Utländska försöksfordon i Sverige

Strf 9040B, Foto: Måns Thuresson
Stridsfordon 9040
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 3+7 |
Vikt ton strf 9040A: strf 9040B: strf 9040C: | 23,1 23,1 28,5 |
Längd m strf 9040A: strf 9040B: strf 9040C: | 6,55 6,55 7,00 |
Bredd m strf 9040A: strf 9040B: strf 9040C: | 3,17 3,17 3,38 |
Höjd m: | 2,71 |
Pansar mm: | – |
Motor: | Scania DSI14 |
Motoreffekt hk: | 550 |
Drivmedel: | Diesel |
Maxfart km/h: | 70 |
Huvudbeväpning: strf 9040A: strf 9040B: strf 9040C |
1 st akan 40mm L/70Ba 1 st akan 40mm L/70Bc 1 st akan 40mm L/70Bc |
Sekundärbeväpning: strf 9040A: strf 9040B: strf 9040C: |
1 st 7,62 mm ksp m/39C 1 st 7,62 mm ksp m/39C 1 st 7,62 mm ksp 58 |
Rökkastare: | 6 st Galix rökkastare |
I tjänst: 1994 –
Levererade:
209 st strf 9040A, 1994 – 1998
146 st strf 9040B, 1998 – 2002
Ombyggda och renoverade:
42 st strf 9040B till strf 9040C, 2002 – 2003
13 st strf 9040B till strf 9040B1, 2005
1 st strf 9040A till störpbv 90A, 2003
? st strf 9040A och B till strf 9040 DSG, 200?
172 st (?) strf 9040B/B1 planeras att renoveras till strf 9040D2, 2018 – 2023
.>> Fotobok Strf 90/CV 90 samt ritning strf 90 finns att beställa här
Strf 9040A, Foto: Måns Thuresson
Strf 9040B, Foto: Måns Thuresson
Strf 9040B1, Foto: Therese Holmberg/FM
Strf 9040C, Foto: Måns Thuresson
Strf 9040C, Foto: Daniel Klintholm/FM

Stripbv 90, Foto: Måns Thuresson
Stridsledningspbv 90 (stripbv 90)
Basfakta (avser Stripbv 90A) | |
---|---|
Besättning pers: | 3+6 |
Vikt ton: | 22,4 |
Längd m: | 6,53 |
Bredd m: | 3,17 |
Höjd m: | 2,7 |
Pansar mm: | – |
Motor: | Scania DSI 14 |
Motoreffekt hk: | 550 |
Drivmedel: | Diesel |
Maxfart km/h: | 73 |
Huvudbeväpning: | 1 st 7,62 mm ksp m/39C strv |
Rökkastare: | 6 st Galix rökkastare |
Ledningssystem: | 1 radio Ra 195, 4 radio Ra 421/480, LUFOR, Snabbsändare, DART380 datarapporterings- terminal, Navigeringssystem (NAV 90), Trådanslutning TS 9000, ATN etc |
I tjänst: 1996 –
Levererade:
56 st stripbv 90, 1996
Ombyggda och renoverade:
2 st stripbv 90 till stripbv 90C, 2002
4 st stripbv 90 är anpassade till TS9000
40 st stripbv 90 renoveras, 2018 – 2023
.>> Fotobok Strf 90/CV 90 samt ritning strf 90 finns att beställa här
Stripbv 90, Foto: Måns Thuresson
Stripbv 90 med kanonattrap, Foto: Felix Sundbäck/FM
Stripbv 90, Foto: Måns Thuresson
Stripbv 90, Foto: Måns Thuresson
Stripbv 90, Foto: Anna Norén/Försvarsmakten

Epbv 90, Foto: Måns Thuresson
Eldledningspbv 90 (epbv 90)
Basfakta (avser epbv 90A) | |
---|---|
Besättning pers: | 3+6 |
Vikt ton: | 22,4 |
Längd m: | 6,53 |
Bredd m: | 3,17 |
Höjd m: | 2,7 |
Pansar mm: | – |
Motor: | Scania DSI 14 |
Motoreffekt hk: | 550 |
Drivmedel: | Diesel |
Maxfart km/h: | 73 |
Huvudbeväpning: | 1 st 7,62 mm ksp m/39C strv |
Rökkastare: | 6 st Galix rökkastare |
Ledningssystem: | 1 radio Ra 195, 4 radio Ra 421/480, LUFOR, Snabbsändare, DART380 datarapporterings- terminal, Navigeringssystem (NAV 90), Trådanslutning TS 9000, ATN etc |
I tjänst: 1996 –
Levererade:
42 st epbv 90, 1996
Ombyggda och renoverade:
8 st epbv 90 till epbv 90C, 2002
22 st epbv 90 renoveras, 2018 – 2023
.>> Fotobok Strf 90/CV 90 samt ritning strf 90 finns att beställa här
Epbv 90, Foto: Jesper Sundström/FM
Epbv 90, Foto: Måns Thuresson
Epbv 90C, Foto: Kjell Svensson
Bärgningsbandvagn 90 (Bgbv 90)
Basfakta (avser bgbv 90A) | |
---|---|
Besättning pers: | 4 (+ en extra sittplats) |
Vikt ton: | 23,2 |
Längd m: | 7,90 |
Bredd m: | 3,17 |
Höjd m: | 2,65 |
Pansar mm: | – |
Motor: | Scania DSI14 |
Motoreffekt hk: | 550 |
Drivmedel: | Diesel |
Maxfart km/h: | 70 |
Huvudbeväpning: | 1 st 7,62 mm ksp m/39C strv |
Rökkastare: | 6 st Galix rökkastare |
Radio: | 1 st Ra 421/480-enhet |
Dragkraft vinschning: (max) |
Två kapstanvinschar om 8 ton vardera: Dubbel 1-part: 16 ton Dubbel 2-part: 32 ton Dubbel 3-part: 48 ton Dubbel 4-part: 64 ton |
Markförankring tryck-/lyftkraft: | 80 kN / 98 kN |
Lyftkran: | 24,5 kN (800 kg maxlyft enkelvajer) |
I tjänst: 1996 -
Levererade:
26 st bgbv 90, 1996 - 1999
Ombyggda och renoverade:
3 st bgbv 90 till bgbv 90C, 2002
2 st bgbv 90 till bgbv 90A1, 2005
12 st bgbv 90 renoveras, 2018 - 2023
.>> Fotobok Strf 90/CV 90 samt ritning strf 90 finns att beställa här
Bgbv 90, Foto: Kjell Svensson
Bgbv 90C, Foto: Therese Holmberg/FM
Bgbv 90C, Foto: Viktor Svemark

Lvkv 90, Foto: Kjell Svensson
Luftvärnskanonvagn 90 (lvkv 90)
Basfakta (avser lvkv 90A) | |
---|---|
Besättning pers: | 7 |
Vikt ton: | 24 |
Längd m: | 6,55 |
Bredd m: | 3,17 |
Höjd m: | 3,45 |
Pansar mm: | – |
Motor: | Scania DSI 14 V8 14 liter Turbo |
Motoreffekt hk: | 550 |
Drivmedel: | Diesel |
Maxfart km/h: | 70 |
Huvudbeväpning: | 1 st akan 40mm L/70Bb |
Sekundärbeväpning: | 1 st 7,62 mm ksp m/39C strv |
Rökkastare: | 6 st Galix rökkastare |
Övrigt: | Värmesikte, dagsikte (8x), laseravstånds- mätare med ballistikkalkylator, GPS- positions- bestämnings- system NAV90, kompass |
I tjänst: 1998 –
Levererade:
30 st lvkv 90, 1998 – 1999
Ombyggda och renoverade:
3 st lvkv 90 till lvkv 90C, 2002
16 st lvkv 90 renoveras, 2018 – 2023
.>> Fotobok Strf 90/CV 90 samt ritning strf 90 finns att beställa här
Lvkv 90, Foto: Kjell Svensson
Lvkv 90, Foto: P 4
Lvkv 90, Foto: Niklas Englund/FM
Lvkv 90C, Foto: Christer Olausson

Strf 9040A DSG, Foto: Sebastian Sundmark
Strf 9040 DriftStödsGrupp (Strf 9040 DSG)
Basfakta (avser strf 9040A DSG) | |
---|---|
Besättning pers: | 3+teknisk chef + 3-4 mekaniker |
Vikt ton: | 23,1 |
Längd m: | 6,55 |
Bredd m: | 3,17 |
Höjd m: | 3,45 |
Pansar mm: | – |
Motor: | Scania DSI 14 V8 14 liter Turbo |
Motoreffekt hk: | 550 |
Drivmedel: | Diesel |
Maxfart km/h: | 70 |
Huvudbeväpning: | 1 st akan 40mm 70Bb |
Sekundärbeväpning: | 1 st 7,62 mm ksp m/39C strv |
Rökkastare: | 6 st Galix rökkastare |
Övrigt: | Utrustning för reparation och lagning i fält. |
I tjänst: 2005 –
Levererade:
? st strf 90DSG, 2005 – 20??
.>> Fotobok Strf 90/CV 90 samt ritning strf 90 finns att beställa här
Strf 9040A DSG, Foto: Sebastian Sundmark
Strf 9040A DSG
Strf 9040A DSG

Grkpbv 90 förserievagn. Foto: Peter Öhman
Granatkastarpbv 90 (Grkpbv 90)
Grkpbv 90 föregicks av studier och viss provverksamhet under 2013 – 2014. FMV skrev kontrakt på 40 st Grkpbv 90, dagen före julafton 2016. Redan efter knappt två månader fanns en första skjutrigg framme. Fyra förseriefordon har levererats till FMV i början på 2019. Hösten 2019 ska de första serievagnarna levereras till försvarsmakten.
Grkpbv 90 kommer att ersätta grk m/41 i de mekaniserade bataljonerna, vilket innebär ett stort lyft för understödet. Att integrera granatkastarna i ett stridsfordon medför ökat skydd, ökad taktisk rörlighet, hög uthållighet och förmåga att gruppera betydligt snabbare.
Den tekniska lösningen för Grkpbv 90 bygger på ett av Hägglunds, på 90-talet framtaget koncept. Nu integrerat i de 40 st modifierade stridsfordon 9040B-chassier som ursprungligen levererades 2001-2003 för AMOS-projektet.
Vagnens låga tekniska komplexitet och robusta konstruktion gör den lätt att använda och möjligt att kunna verka även med flera delsystem utslagna.
Grkpbv 90 förserievagn. Foto: Peter Öhman
Basfakta Grkpbv 90 (avser förserievagn) | |
---|---|
Besättning pers: | 4 st: Vagnchef, två laddare och förare |
Vikt ton: | Tjänstevikt 25,3 Max 26 |
Längd m: | 6,55 |
Bredd m: | 3,17 |
Höjd m: | 2,85 |
Pansar mm: | – |
Motor: | Scania DSI 14 |
Motoreffekt hk: | 550 |
Drivmedel: | Diesel |
Maxfart km/h: | 70 |
Huvudbeväpning: | 2 st 12 cm grk, med manuellt laddsystem där frontladdning sker från tornrummet. |
Sekundärbeväpning: | Ingen, men förberedd för ksplavett eller vapenstation |
Rökkastare: | Inga, men förberedd för Galix. |
Övrigt: | Tröghetsnavigering med POS2, samt stöttning med GPS |
Radio: | Två standard stationsplats, samt två övriga stationsplatser |
I tjänst:
Våren 2019 förserievagnar (FMV)
Hösten 2019 serievagnar (planerat)
Levererade:
4 st levererade till FMV jan/feb 2019.
40 st chassi 9040B med större tornringsdiameter färdigställda och levererade 2001-2003, därefter förrådsställda. Chassin är i grunden precis som 9040B, men större torn gör att fack 2 hamnar längre bak och därmed gör fack 3 något kortare. Fack 9/10 är till del rundade på insidan.
Beräknas färdiglevererade utgången av 2020.
Tillverkare:
BAE Hägglunds, förutom eldrör som är tillverkade av Konstrukta
Ursprungsland:
Sverige
Övrigt:
Militärt registreringsnummer 145001 - 145040, där 145001 och 145002 är de två chassin som bar AMOS-torn så länge det projektet fanns. 145002 var sandfärgad. Provverksamhet grkpbv 90 gjordes först med 145019 och sedan med 145039. De två senare är nu en del av förserien.
Grkpbv 90 förserievagnar
Grkpbv 90 förserievagn. Foto: Kn Michael Grentzelius
Grkpbv 90. Foto: Viktoria Szakacs/FM
Video från utbildning av instruktörer på förserievagnar
Videokälla: FMV (med tillstånd)
Videokälla: FMV (med tillstånd)
Andra länder med Stridsfordon 90
Andra länder med Stridsfordon 90
CV9030N, Foto: Torbjørn Kjosvold/Norske Forsvaret
Norge
Stormpanservogner
1996 –
Totalt 142 st (CV9030 Mk I och Mk III)
74 st stridsfordon
21 st spaningsfordon
15 st ledningsfordon
16 st ingenjörsfordon
16 st ”multi roll”
CV9030CH, Foto: Stefan Karlsson _________ _________ _________
Schweiz
Schützenpanzer 2000
2002 –
Totalt 186 st (CV9030 Mk II)
154 st stridsfordon
32 st ledningsfordon
CV9030FIN, Foto: Esa Muikku _________ _________ _________
Finland
2002 –
Totalt 102 st (CV9030 Mk II)
stridsfordon
ledningsfordon
CV9035NL, Foto: Jan-Willem de Boer _________ _________ _________
Nederländerna
2007 –
Totalt 192 st (CV9035 Mk III)
150 st stridsfordon
34 st ledningsfordon
8 st körutbildningsfordon
44 st sålda 2014 till Estland
CV9035DK, Foto: Michael Rener _________ _________ _________
Danmark
Infanterikampkøretøj
2007 –
Totalt 45 st (CV9035DK, Mk III IKK)
45 st stridsfordon
CV9030EE, Foto: Siim Verner Teder/Eesti Kaitsevägi
Estland
2016 –
Totalt 44 st (CV9035EE MkIII) + 35 st chassi (CV9030 MkI)
Begagnade vagnar från Nederländerna.
Övertaliga chassi från Norge.