Hem » Svenskt pansar » Fordon » Bärgningsbandvagn

Bärgningsbandvagn

Det är ofrånkomligt att pansarfordon av olika slag kör fast i terräng, som inte bär fordonen, så ordentligt att det behövs hjälp att komma loss. Det kan ibland lösas med hjälp från andra stridsfordon, men det innebär att ytterligare ett fordon inte kan delta i striden. Likaså kan fastkörning vara så kraftig att det behövs kraft och funktionalitet från fordon speciellt framtagna för uppgiften. Att kunna bärga stridsfordon med eget pansarskydd är givetvis en stor fördel.

Pansarfordon med uppgift att bärga andra har funnits i Sverige sedan 1940-talet i form av Bärgningsbandvagn m/43 byggd på Stridsvagn m/42. Sedan dess har olika bärgningsbandvagnar funnits inom Försvarsmaktens organisation. Ibland kortvarigt inhyrda för att lösa ett tillfälligt behov tills en mer långsiktig lösning varit möjlig. Exempel på detta är inhyrd bärgningsbandvagn på Churchill-chassi i väntan på att Storbritanien kunde leverera bärgningsbandvagnar på Centurion-chassi.

Alla kategorisidor för fordon
>> Huvudsida pansarfordon
>> Stridsvagn
>> Stridsfordon
>> Pansarbandvagn
>> Pansarbil (kommer snart)
>> Brobandvagn
>> Bärgningsbandvagn
>> Infanterikanonvagn
>> Pansrat artilleri (kommer snart)
>> Pansarvärnsfordon (kommer snart)
>> Luftvärnsfordon (kommer snart)
>> Ingenjörbandvagn (kommer snart)
>> Försöksfordon (kommer snart)
>> Pansarfordon i utlandstjänst (kommer snart)
>> Utländska försöksfordon i Sverige

Bärgningsbandvagn m/43 (Bgbv m/43)

Information kommer. Följ oss på Twitter, gilla oss på Facebook eller prenumerera på vårt Nyhetsbrev så vet du när information om ditt favoritfordon har publicerats.

Churchill ARV

Information kommer. Följ oss på Twitter, gilla oss på Facebook eller prenumerera på vårt Nyhetsbrev så vet du när information om ditt favoritfordon har publicerats.

Bärgningsbandvagn 81 (Bgbv 81)

Information kommer. Följ oss på Twitter, gilla oss på Facebook eller prenumerera på vårt Nyhetsbrev så vet du när information om ditt favoritfordon har publicerats.

Bärgningsbandvagn 82 (Bgbv 82)

Information kommer. Följ oss på Twitter, gilla oss på Facebook eller prenumerera på vårt Nyhetsbrev så vet du när information om ditt favoritfordon har publicerats.

Bärgningsbandvagn 4012 (Bgbv 4012)

Information kommer. Följ oss på Twitter, gilla oss på Facebook eller prenumerera på vårt Nyhetsbrev så vet du när information om ditt favoritfordon har publicerats.

Bgbv 90, Foto: Kjell Svensson

Bärgningsbandvagn 90 (bgbv 90)

Basfakta (avser bgbv 90A)
Besättning pers: 4 (+ en extra sittplats)
Vikt ton: 23,2
Längd m: 7,90
Bredd m: 3,17
Höjd m: 2,65
Pansar mm:
Motor: Scania DSI14
Motoreffekt hk: 550
Drivmedel: Diesel
Maxfart km/h: 70
Huvudbeväpning: 1 st 7,62 mm ksp m/39C strv
Rökkastare: 6 st Galix rökkastare
Dragkraft/vinsch:
(max)
Enkel part 16 ton
2-part 32 ton
3-part 48 ton
4-part 64 ton
Markförankring tryck-/lyftkraft: 80 kN / 98 kN
Lyftkran: 24,5 kN (800 kg maxlyft enkelvajer)

I tjänst: 1996 -

Levererade:
26 st bgbv 90, 1996 - 1999

Ombyggda och renoverade:
3 st bgbv 90 till bgbv 90C, 2002
2 st bgbv 90 till bgbv 90A1, 2005

12 st bgbv 90 renoveras, 2018 - 2023

.>> Fotobok Strf 90/CV 90 samt ritning strf 90 finns att beställa här

Bgbv 90, Foto: Kjell Svensson

Bgbv 90, Foto: Kjell Svensson

Foto: Therese Holmberg/Försvarsmakten

Bgbv 90C, Foto: Therese Holmberg/FM

Foto: Viktor Svemark

Bgbv 90C, Foto: Viktor Svemark

Bärgningsbandvagn 120 (Bgbv 120)

Information kommer. Följ oss på Twitter, gilla oss på Facebook eller prenumerera på vårt Nyhetsbrev så vet du när information om ditt favoritfordon har publicerats.

Stöd arbetet med svensk pansarhistoria,

läs vårt nyhetsbrev!

Tack för ditt stöd!

Send this to a friend