Stridsvagn
Sverige har haft stridsvagnar sedan tidigt 1920-tal. Den första större anskaffningen gjordes genom inköp av delar för tio stycken stridsvagnar från Tyskland, vilka sattes samman i Sverige och började användas för försök 1922. (Läs om anskaffningen här.) Det är nu (våren 2019) fullt belagt att Sveriges första stridsvagn var en fransk Renault FT. Den anlände till Sverige i juli 1921 (och inte 1923 som tidigare antogs). Läs mer om detta här.
En lång rad utländska vagnar har sedan dess provats samtidigt med att mycket utveckling gjorts inom landet. Under åren har så väl köp som licenstillverkning gjorts av utländska vagnar, men också en betydande tillverkning av svenska konstruktioner. Även under sin livslängd har många stridsvagnar modifierats, förbättrats och renoverats för att kunna möta nya hot och få en längre tjänstgöringstid. Ett mönster av att bygga om äldre vagnar till nya genom ibland mycket genomgripande ombyggnader framgår tydligt.
Användningen har varierat från rena understödsfunktioner till (pansar-)infanteri till där stridsvagnen varit huvudvapnet och fått understöd av pansarskytte som pansarskyddat har kunnat följa med i terrängen. Organisatoriskt har stridsvagnar funnits i flera olika typer av förband, från fristående sådan till att bilda stommen i pansarbrigader.
Alla kategorisidor för fordon
>> Huvudsida pansarfordon
>> Stridsvagn
>> Stridsfordon
>> Pansarbandvagn
>> Pbv 301 (fordonsfamilj)
>> Pbv 302 (fordonsfamilj)
>> Pbv 501 (fordonsfamilj)
>> Pansarbil
>> Brobandvagn
>> Bärgningsbandvagn
>> Fastkörning och bärgning
>> Infanterikanonvagn
>> Pansrat artilleri (kommer snart)
>> Pansarvärnsfordon (kommer snart)
>> Luftvärnsfordon (kommer snart)
>> Ingenjörbandvagn
>> Försöksfordon (kommer snart)
>> Pansarfordon i utlandstjänst (kommer snart)
>> Utländska försöksfordon i Sverige
Stridsvagn Renault FT ”Putte”
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 2 |
Vikt ton: | 6,7 |
Längd m: | 4,95 |
Bredd m: | 1,73 |
Höjd m: | 2,13 |
Pansar mm: | 6-22 |
Motor: | 4-cyl Renault |
Motoreffekt hk: | 39 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 9 |
Huvudbeväpning: | ksp alt 37 mm kanon Puteaux |
I tjänst: 1921 (antogs tidigare vara 1923) – 1926
Levererade:
1 st stridsvagn Renault FT ”Putte”, 1921
Smeknamnet ”Putte” kommer troligen från vagnens beväpning, en Puteaux SA 1918 37 mm.
Läs mer:
>> Sveriges första stridsvagn – fransk Renault FT ”Putte”
>> Sweden’s first tank – a French Renault FT [English version]
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 2-4 |
Vikt ton: | 9,7 |
Längd m: | 5,70 |
Bredd m: | 2,05 |
Höjd m: | 2,52 |
Pansar mm: | 4 - 14 |
Motor: | Benz 1910 |
Motoreffekt hk: | 55 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 16 |
Huvudbeväpning: | 2 st ksp m/14 alt. m/14-29 |
I tjänst: 1922 – 1934
Levererade:
10 st Stridsvagn fm/21, 1922 –
Ombyggda:
5 st (nr 2, 3, 4, 5 och 7) till Stridsvagn m/21-29, 1930 –
Strv fm/21 nr 10 överlämnades till ett museum i Berlin, Tyskland 1940. Försvann under kriget.
Läs mer:
>> Inköp och tillverkning av Stridsvagn fm/21
>> Purchase and manufacturing of Stridsvagn fm/21 (Swedish LK II). [English version]
Beskrivning av Strv m/21.
Rösten tillhör Rudolf Paleman som tjänstgjort på vagnen.
Stridsvagn fm/21, vagn nr 10
Stridsvagn m/21-29
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 9,7 |
Längd m: | 5,70 |
Bredd m: | 2,05 |
Höjd m: | 2,52 |
Pansar mm: | 4 - 14 |
Motor: | Scania-Vabis 1554 |
Motoreffekt hk: | 85 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 18 |
Huvudbeväpning: | 2 st ksp m/14-29 |
I tjänst: 1930 – 1939
Levererade:
5 st stridsvagn m/21-29, 1930 –
Ombyggda strv fm/21 nr 2, 3, 4, 5 och nr 7
Nr 2, 4 och 7 byggdes om av AB Nohab
Nr 3 och 5 byggdes om av AB Landsverk
Nr 3 skänktes till pansarmuseet i Munster, Tyskland.
Stridsvagn fm/28 (Renault NC 27)
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 2 |
Vikt ton: | 8,5 |
Längd m: | 4,41 |
Bredd m: | 1,71 |
Höjd m: | 2,14 |
Pansar mm: | 18-34 |
Motor: | Renault |
Motoreffekt hk: | 60 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 20 |
Huvudbeväpning: | 37 mm kanon Puteaux |
I tjänst: 1926 – 1936
Levererade:
1 st stridsvagn fm/28, 1926
Lätt stridsvagn m/Carden-Loyd
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 2 |
Vikt ton: | 1,4 |
Längd m: | 2,46 |
Bredd m: | 1,70 |
Höjd m: | 1,22 |
Pansar mm: | 6 - 9 |
Motor: | Ford T |
Motoreffekt hk: | 22,5 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 45 |
Huvudbeväpning: | 1 st 6.5mm ksp m/14-29 |
I tjänst: 1931 – 1939
Levererade:
1 st lätt stridsvagn m/Carden-Loyd, 1931
Lätt stridsvagn m/Carden-Loyd (Mk VI)
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 2 |
Vikt ton: | 1,4 |
Längd m: | 3,02 |
Bredd m: | 2,00 |
Höjd m: | 1,28 |
Pansar mm: | 6 - 9 |
Motor: | Ford A |
Motoreffekt hk: | 28 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 45 |
Huvudbeväpning: | 1 st ksp m/14-29 |
I tjänst: 1931 – 1939
Levererade:
1 st lätt stridsvagn m/Carden-Loyd (MkVI), 1931
Stridsvagn m/31
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 11 |
Längd m: | 5,20 |
Bredd m: | 2,15 |
Höjd m: | 2,22 |
Pansar mm: | 8 – 24 |
Motor: | Maybach DSO 8 V12 |
Motoreffekt hk: | 150 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 40 |
Huvudbeväpning: | 1 st 37mm Bofors |
Sekundärbeväpning: | 2 st ksp 6,5 mm m/14-29 |
I tjänst: 1935 – 1940
Levererade:
3 st stridsvagn m/31, 1935
Stridsvagn m/F (Strv fm/31)
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 3-4 |
Vikt ton: | 11,5 |
Längd m: | 5,20 |
Bredd m: | 2,45 |
Höjd m: | 2,5 |
Pansar mm: | 6 – 14, torn av plåt |
Motor: | Maybach DSO 8 V12 |
Motoreffekt hk: | 150 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 35 (75 på hjul) |
Huvudbeväpning: | 1 st 37mm Bofors |
Sekundärbeväpning: | 2 st ksp 6,5 mm m/14-29 |
I tjänst: 1935 – 1940
Levererade:
1 st stridsvagn m/F, 1935
Stridsvagn m/37
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 2 |
Vikt ton: | 4,5 |
Längd m: | 3,40 |
Bredd m: | 1,85 |
Höjd m: | 1,95 |
Pansar mm: | 6 – 15 mm |
Motor: | Volvo FC-CKD |
Motoreffekt hk: | 85 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 60 |
Huvudbeväpning: | 2 st ksp 8 mm m/36 strv |
I tjänst: 1937 – 1953
Levererade:
48 st stridsvagn m/37, 1937 – 1939
Stridsvagn m/38
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 3 |
Vikt ton: | 8,52 |
Längd m: | 4,80 |
Bredd m: | 2,08 |
Höjd m: | 2,05 |
Pansar mm: | 6 – 15 mm |
Motor: | Scania-Vabis typ 1664 |
Motoreffekt hk: | 142 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 46 |
Huvudbeväpning: | 1 st 37 mm Bofors m/38 |
Sekundärbeväpning: | 1 st ksp 8 mm m/36 strv |
I tjänst: 1938 – 1957
Levererade:
16 st stridsvagn m/38, 1938 – 1939
Stridsvagn m/39
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 3 |
Vikt ton: | 8,69 (9,36 med tilläggsskydd) |
Längd m: | 4,80 |
Bredd m: | 2,08 |
Höjd m: | 2,05 |
Pansar mm: | 6 – 15 (– 50) mm |
Motor: | Scania-Vabis typ 1664 |
Motoreffekt hk: | 142 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 45 |
Huvudbeväpning: | 1 st 37 mm Bofors m/38 |
Sekundärbeväpning: | 2 st ksp 8 mm m/36 strv |
I tjänst: 1941 – 1957
Levererade:
20 st stridsvagn m/39, 1940
Strv m/39
Stridsvagn m/40
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 3 |
Vikt ton strv m/40L: | 8,93 (9,36 med tilläggsskydd) |
Vikt ton strv m/40K: | 10,9 |
Längd m strv m/40L: | 4,90 |
Längd m strv m/40K: | 4,97 |
Bredd m: | 2,08 |
Höjd m strv m/40L: | 2,05 |
Höjd m strv m/40K: | 2,12 |
Pansar mm: | 4 – 15 mm (– 50 mm) |
Motor strv m/40L: | Scania-Vabis 1664 |
Motor strv m/40K: | Scania-Vabis L 603 |
Motoreffekt hk strv m/40L: | 142 |
Motoreffekt hk strv m/40K: | 162 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 45 |
Huvudbeväpning: | 1 st 37 mm Bofors m/38 strv |
Sekundärbeväpning: | 2 st 8 mm ksp m/39 |
I tjänst:
m/40L 1941 – 1957
m/40K 1944 – 1960
Levererade:
100 st stridsvagn m/40 L, 1941 – 1942
80 st stridsvagn m/40 K, 1944 – 1945
Strv m/40L
Strv m/40K
Stridsvagn m/41
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton strv m/41 SI: | 10,5 |
Vikt ton strv m/41 SII: | ~11 |
Längd m strv m/41 SI: | 4,54 |
Längd m strv m/41 SII: | 4,60 |
Bredd m: | 2,14 |
Höjd m: | 2,35 |
Pansar mm: | 8 – 25 mm |
Motor strv m/41 SI: | Scania-Vabis typ 1664 |
Motor strv m/41 SII: | Scania-Vabis typ 603 |
Motoreffekt hk strv m/41 SI: | 145 |
Motoreffekt hk strv m/41 SII: | 160 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 48 |
Huvudbeväpning: | 1 st 37 mm Bofors m/38 strv |
Sekundbeväpning: | 2 st 8 mm ksp |
I tjänst: 1942 –
Levererade:
116 st stridsvagn m/41 SI, 1942 – 1944
104 st stridsvagn m/41 SII, 1943 – 1944
Ombyggda:
18 st togs bort från initial beställning och byggdes istället till stormartillerivagn m/43
185 st till pansarbandvagn 301
20 st till stridsledningspansarbandvagn 3011
15 st till eldledningspansarbandvagn 3012
Stridsvagn m/42
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 22,5 |
Längd m: | 6,22 |
Bredd m: | 2,34 |
Höjd m: | 2,58 |
Pansar mm: | 9 – 55 mm |
Motor strv m/42 TM, TH, TV: | 2 st Scania-Vabis, Typ L 603/l |
Motor strv m/42 EH: | 1 st Volvo, Typ A8B |
Motoreffekt hk strv m/42 TM, TH, TV: | 2 x 160 |
Motoreffekt hk strv m/42 EH: | 380 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h strv m/42 TM, TH, TV: | 42 |
Maxfart km/h strv m/42 EH: | 45 |
Huvudbeväpning: | 1 st 75 mm kanon |
Sekundärbeväpning: | 4 st 8 mm ksp |
I tjänst: 1943 – 1955 ( – 1965, ikv 73)
Levrerade:
100 st stridsvagn m/42 TM, 1943 – 1945
125 st stridsvagn m/42 TH, 1944
57 st stridsvagn m/42 EH, 1944
Modifieringar:
30 st strv m/42 TM till stridsvagn m/42 TH
70 st strv m/42 TM till stridsvagn m/42 TV
26 st olika strv m/42 för stridsledning
Ombyggnad:
125 + 30st strv m/42 TH samt 70st strv m/42 TV till stridsvagn 74, 1957 – 1960
57 st strv m/42 EH till ikv 73, 1957 – 1965
Stridsvagn 74
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 26 |
Längd m: | 6,08 |
Längd [inkl eldrör] m: | 7,93 |
Bredd m: | 2,43 |
Höjd m: | 3,3 |
Pansar mm: | 9 – 55 mm |
Motor: | 2 st Scania-Vabis typ 607 |
Motoreffekt hk: | 2 x170 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 45 |
Huvudbeväpning: | 1 st 7,5 cm kan strv 74 |
Sekundärbeväpning: | 2 st 8 mm ksp m/39 B strv |
I tjänst: 1958 – 1984
Levererade:
155 st stridsvagn 74 H, 1957 – 1958
70 st stridsvagn 74 V, 1957 – 1958
Stridsvagn 81
Efter en del förseningar kom MS Silen till Landskrona hamn med de första sex Centurion-stridsvagnarna, samt en del reservdelar mm som behövdes, strax efter midnatt den 2 maj 1953. Två vagnar lastades på järnvägsvagnar, (fanns inte fler tillgängliga som kunde transportera Centurion) till Hässleholm där de lossades den 3 maj och kördes ut till P 2 som skulle svara för vagnsutbildningen till PB 7 och PB 8. Totalt levererades fyra stridsvagnar till P 2, en stridsvagn till KAFT och en stridsvagn till FöS i Skövde. Redan den 8 maj fick en av dem körförbud eftersom där var fel i styrinrättningen.
Dessa första vagnar hade en BESA-kulspruta eftersom man inte hunnit få ordning på lagringen för ksp m/39.
Alla vagnar i 1953 års beställning var levererade i juni 1954. Ytterligare en beställning på 160 vagnar gjordes 1955 med första leverans i september 1955, vilken slutlevererades under 1957.
Samtliga strv 81 var av typen CIII men så småningom uppgraderade till mark V status. Fram till början av 1960-talet var vagnen beväpnad med en 8,4 cm kanon och en (1) kulspruta. Vagnchefskulsprutan började inte tas i bruk förrän i början av 60-talet.
Strv 81 med A-eldrör
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 50 |
Längd m: | 7,55 |
Längd [inkl eldrör] m: | 9,62 |
Bredd m: | 3,37 |
Höjd m: | 2,94 |
Pansar mm: | – 150 mm |
Motor: | Rolls Royce; Mk4B |
Motoreffekt hk: | 650 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 35 |
Huvudbeväpning: | 1 st 8,4 cm kanon, |
Sekundärbeväpning: | 2 st 8 mm ksp |
I tjänst: 1953 – 1966
Levererade:
80 st stridsvagn 81 (Centurion Mk III), 1953 – 1955
160 st stridsvagn 81 (Centurion Mk III-V), 1955 – 1957
Moderniserade:
240 st till stridsvagn 102, 1964 – 1966
Strv 81 med B-eldrör
Intressant fordonsindivid
Läs om Centurion med nummer 80342
Centurion nr 80342
Strv 104 nummer 80342.
Stäng fönstret
Stridsvagn 101
I slutet av 1950-talet beställdes en förbättrad version av Centurion-stridsvagnen, Mark 10 (med 10,5 cm kanon), till tio kårstridsvagnskompanier. Den första stridsvagn 101, individ nummer 390, lossades i Göteborg för transport till Skövde i nov 1959.
Strv 101
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 52 |
Längd m: | 7,60 |
Längd [inkl eldrör] m: | 9,85 |
Bredd m: | 3,4 |
Höjd m: | 3 |
Pansar mm: | – 150 mm |
Motor: | Rolls Royce; Mk4B |
Motoreffekt hk: | 650 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 35 |
Huvudbeväpning: | 1 st 10,5 cm kanon |
Sekundärbeväpning: | 2 st 7,62 mm ksp |
I tjänst: 1959 – 19?? (avregistrerad 2005)
Levererade:
110 st stridsvagn 101 (Centurion Mk 10), 1959-1960
Renoverade:
110 st till stridsvagn 101R, 1983 – 1987
Strv 101 nummer 390 lossas i Göteborgs hamn.
Intressant fordonsindivid
Strv 101 nr 410. Levererades från Tank Depot Elswick Works N Tyne. Skeppades från Newcastle (Storbritanien) till Otterbäcken (Sverige) med m/s Skagern, lossades där den 5 februari 1962 för vidare transport på järnväg till P 2 i Hässleholm.
Stridsvagn 102
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 50 |
Längd m: | 7,55 |
Längd [inkl eldrör] m: | 9,62 |
Bredd m: | 3,37 |
Höjd m: | 2,94 |
Pansar mm: | – 150 mm |
Motor: | Rolls Royce; Mk4B |
Motoreffekt hk: | 650 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 35 |
Huvudbeväpning: | 1 st 10,5 cm kanon |
Sekundärbeväpning: | 2 st 7,62 mm ksp |
I tjänst: 1964 – 1987 (avregistrerad 2006)
Levererade:
240 st stridsvagn 102, 1964 – 1966
Renoverade:
158 st till stridsvagn 102R, 1983 -1987
Ombyggda:
80 st till stridsvagn 104, 1983 – 1987
1st (strv 102R) till stridsvagn 105, 1994
Strv 102
Intressant fordonsindivid
Läs om Centurion med nummer 80342
Stridsvagn 103
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 3 |
Vikt ton strv 103A: strv 103B: strv 103C: | 37,7 39,7 39,7 |
Längd m: | 7,60 |
Längd [inkl eldrör] m: | 9,00 |
Bredd m strv 103A: strv 103B: strv 103C: |
3,32 3,42 3,42 (3,63 med dunkar) |
Höjd m strv 103A: strv 103B: strv 103C: |
2,14 (2,5 med ksp) 2,14 (2,43 med ksp) 2,14 (2,43 med ksp) |
Pansar mm: | x + galler |
Motor strv 103A: strv 103B: strv 103C: |
Rolls-Royce K60 + Boeing 502 10MA Rolls-Royce K60 + Caterpillar 553 Detroit Diesel 6V-53T + Caterpillar 553 |
Motoreffekt hk strv 103A: strv 103B: strv 103C: | 240 + 300 240 + 490 290 + 490 |
Drivmedel: | Diesel |
Maxfart km/h: | 50 (103C: 55) |
Huvudbeväpning: | 1 st 10,5 cm kanon L/62 |
Sekundärbeväpning: | 3 st 7,62 ksp 58 strv |
I tjänst: 1967 – 2001
Levererade:
70 st stridsvagn 103A, 1967 – 1971
220 + 70 st stridsvagn 103B, 1970 – 1971
Ombyggda och renoverade:
70 st strv 103A till stridsvagn 103B, 1970 – 1971
290 st strv 103B till stridsvagn 103C, 1986 – 1988
Strv 103A
Strv 103B
Strv 103B
Strv 103C
Stridsvagn 104
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 54 |
Längd m: | 7,82 |
Längd [inkl eldrör] m: | 9,85 |
Bredd m: | 3,39 |
Höjd m: | 3,01 |
Pansar mm: | – 150 mm + ERA |
Motor: | Teledyne Continental |
Motoreffekt hk: | 750 |
Drivmedel: | Diesel |
Maxfart km/h: | 48 |
Huvudbeväpning: | 1 st 10,5 cm kanon |
Sekundärbeväpning: | 2 st 7,62 mm ksp |
I tjänst: 1984 – 200?
Levererade:
80 st stridsvagn 104, 1983 – 1987
Stridsvagn 121
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 55,2 |
Längd m: | 7,93 |
Längd [inkl eldrör] m: | 9,67 |
Bredd m: | 3,75 |
Höjd m: | 2,79 |
Pansar mm: | |
Motor: | MTU 12 cylinder MB 873-Ka 501, med dubbla avgasturbo |
Motoreffekt hk: | 1500, max vid 2600 varv/min |
Drivmedel: | Diesel |
Maxfart km/h: | 72 |
Huvudbeväpning: | 1 st Slätborrad 120 mm Rheinmetall L/44 |
Sekundärbeväpning: | 1 st koax ksp 94 + 1 st ksp 94 vid laddarens lucka |
I tjänst: 1994 – 2006
Levererad:
160 st stridsvagn 121, 1994
Läs mer:
>> Bygg strv 121 i modell
>> Ritning på strv 121 kan beställas här.
Stridsvagn 122
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton strv 122A: | 62,5 |
Vikt ton strv 122B: | 65,2 |
Längd m: | 7,93 |
Längd [inkl eldrör] m: | 9,74 |
Bredd m: | 3,8 |
Höjd m: | 2,99 |
Pansar mm: | |
Motor: | MTU 12 cylinder MB 873-Ka 501, med dubbla avgasturbo |
Motoreffekt hk: | 1500, max vid 2600 varv/min |
Drivmedel: | Diesel |
Maxfart km/h: | <72 |
Huvudbeväpning: | 1 st Slätborrad 120 mm Rheinmetall L/44 |
Sekundärbeväpning: | 1 st koax ksp 94 + 1 st ksp 94 vid laddarens lucka |
I tjänst: 1997 –
Levererade:
120st stridsvagn 122A, 1997
Uppgraderade:
10 st strv 122A till stridsvagn 122B, 2002
10 st strv 122B + 4 st strv 122A till strv 122B Int, 2011
101 st strv 122 kommer med start 2019 att genomgå RENO som innefattar i huvudsak integrering av nytt stridsledningssystem, livstidsförlängande åtgärder samt tillkommande verktyg och reservdelar. Krauss-Maffei Wegmann GmbH kommer att leverera 46 av dessa, resterande uppdatering sker vid Försvarsmaktens egna verkstäder.
Strv 122
Strv 122, Foto: Måns Thuresson
Strv 122, Foto: Jimmy Croona/FM
Strv 122, Foto: Mats Carlsson/FM
Strv 122B Int
Mer spännande läsning
Sveriges första stridsvagn
Genom dokumentation från KrigsArkivet vet vi nu att den första stridsvagnen i Sverige var en fransk Renault FT.
Inköp och tillverkning av Stridsvagn m/21
De i delar inköpta LK II från Tyskland sattes samman i Sverige med början i slutet av 1921 till Stridsvagn m/21.
Håll dig informerad
Missa inte när vi publicerar nytt material på hemsidan eller har andra nyheter att berätta - prenumerera på vårt Nyhetsbrev!