Brobandvagn
Så länge pansarförband funnits så har större diken och vattendrag antingen behövts passeras via befintliga broar och vadställen alternativt kringgås vid framryckning. Fördelen med att snabbt kunna lägga en bro för att överkomma naturliga terränghinder är uppenbar. Att hitta lämpligt sätt och materiel för detta har man inom Försvarsmakten arbetat med sedan mitten på 40-talet. Försöken med att använda stridsvagn som broläggningsvagn har varit flertaliga med Stridsvagn m/42 och Stridsvagn 81 som några exempel. Det skulle dock dröja fram till början av 70-talet innan ett fordon dedikerat för transport, utläggning och upptagning av bro tillfördes, nämligen Brobandvagn 941.
Brobandvagn 941 följdes av Brobandvagn 971 på sent 90-tal för att 2017-18 följas av Brobv 120.
Alla kategorisidor för fordon
>> Huvudsida pansarfordon
>> Stridsvagn
>> Stridsfordon
>> Pansarbandvagn
>> Pbv 301 (fordonsfamilj)
>> Pbv 302 (fordonsfamilj)
>> Pbv 501 (fordonsfamilj)
>> Pansarbil
>> Brobandvagn
>> Bärgningsbandvagn
>> Fastkörning och bärgning
>> Infanterikanonvagn
>> Pansrat artilleri (kommer snart)
>> Pansarvärnsfordon (kommer snart)
>> Luftvärnsfordon (kommer snart)
>> Ingenjörbandvagn
>> Försöksfordon (kommer snart)
>> Pansarfordon i utlandstjänst (kommer snart)
>> Utländska försöksfordon i Sverige
Brobandvagn 941 (Brobv 941)
Basfakta Brobv 941A | |
---|---|
Besättning | 4 vagnchef förare ksp-skytt broman |
Vikt (ton) | 29,4 (med bra) |
Längd (m) | 14,65 |
Längd (m) inkl bro | 16,9 |
Bredd (m) | 3,23 |
Bredd (m) med bro | 4 |
Höjd (m) | 3,07 |
Höjd (m) med bro | 3,77 |
Pansar (mm) | – |
Motor | Volvo-Penta typ THD 100 C, 6-cyl |
Motoreffekt (hk) | 310 |
Drivmedel | Diesel |
Maxfart (km/h) | 56,4 |
Beväpning | 2 st Ksp 58 B |
Rökkastare | Rökkastare 3 x 4 |
Bro | Krigsbro 4 |
I tjänst: 1973 – 1994
Levererade:
17 st brobv 941A, 1972 – 1973
Ombyggda:
17 st brobv 941A, 1984
Transportstöd bak för bro.
Bandbyte till Diehlband.
Militärt registreringsnummer
204871 – 204887
Om Krigsbro 4 (kb 4):
Krigsbro 4 (8 balkar)
Brolängd: 15,2 m
Brobredd: 4,0 m
Spännvidd: 15 m (max med fast underlag)
Bärförmåga: 50 ton
Brobv 941A, Foto: Tommy Nilsson
Brobv 941A. Foto: Tommy Nilsson
Brobv 941A. Foto: Tommy Nilsson
Brobv 941A. Foto: Tommy Nilsson
Brobandvagn 971 (Brobv 971)
Basfakta Brobv 971A | |
---|---|
Besättning | 2 vagnchef förare |
Vikt (ton) | 40 (33 utan bro) |
Längd (m) | 9,05 |
Längd (m) inkl bro | 10,7 |
Bredd (m) | 3,25 |
Bredd (m) med bro | 3,47 |
Höjd (m) | 2,8 |
Höjd (m) med bro | 3,35 |
Motor | V12 typ W55A |
Motoreffekt (hk) | 580 |
Drivmedel | Diesel |
Maxfart (km/h) | 50 |
Beväpning | 1 st 7,62 mm ksp 58 |
Bro | Krigsbro 7 |
Brobv-system:
Brobandvagn 971 var ett helt system som förutom brobv 971A bestod även av körträningsvagn brobv 9717 körutb samt träningsvagn för broläggning brobv 9719 brolutb.
I tjänst: 1997 – 2011
Levererade:
32 st brobv 971A, 1997 – 1999
1 st brobv 9717 körutb (för körträning)
2 st brobv 9719 brolutb (för träning av broläggning)
Extra brobv 9719 inköpt som reservdelar.
Om Krigsbro 7 (kb 7):
Längd utsträckt läge: 20,0 m
Längd i transportläge: 10,4 m
Avstånd mellan brobanor: 0,97 m
Spännvidd: 18,0 m
Bärförmåga: 50 ton (initialt 65 ton)
Brobv 971A
Brobv 971A
Brobv 971A, Foto: Tommy Nilsson
Brobv 971A, Foto: Tommy Nilsson
Från vänster Brobv 971A, brobv 9719 brolutb samt brobv 9717 körutb vid invigning av Broläggningscentrum vid P 2. Foto: Tommy Nilsson
Brobandvagn 120 (Brobv 120)
Basfakta Brobandvagn 120A | |
---|---|
Besättning | 2 vagnchef förare |
Vikt (ton) | 62,3 – 64,5 |
Längd (m) inkl bro | 14,48 med 26 m bro resp 15,12 med 14 m bro |
Bredd (m) | 3,74 |
Bredd (m) med bro | 4,20 (26 m bro) resp 4,05 (14 m bro) |
Höjd (m) med bro | 4 (26 m bro) resp 3,97 (14 m bro) |
Pansar (mm) | – |
Motor | MTU 12 cylinder MB 873-Ka 501, med dubbla avgasturbo |
Motoreffekt (hk) | 1500, max vid 2600 varv/min |
Drivmedel | Diesel |
Maxfart (km/h) | 68 |
Rökkastare | 2 x 5 st 66 mm rökkastare |
Bro | LEGUAN, 1 st 26 m alt. 2 st 14 m per vagn |
Läggnings- och upptagningstid: | 7 minuter |
Övrigt | Vagnen är försedd med ett siktessystem med dagkamera, mörkerkamera och laseravståndsmätare. Chassi från Strv 121. |
I tjänst: 2018 –
Levereras:
6 st brobv 120, 2017 – 2019
Om Krigsbro 8 (KB 8):
KB 8 26 m
Längd utsträckt läge: 26,0 m
Bärförmåga: 80 ton (Broklass MLC 80)
KB 8 14 m
Längd utsträckt läge: 14,0 m
Bärförmåga: 80 ton (Broklass MLC 80)
Brobv 120, Foto: Jimmy Croona/FM
Brobv 120, Foto: Jonas Helmersson/FM
Tysk LEGUAN inför brobv 120
Foto: Torbjörn Persson/FM
Brobv 120, Foto: Mattias Lagerqvist
Broläggning med brobv 120, Video: FMV
Brobv 120, Foto: Kjell Svensson
Brobv 120 med KB 8, Foto: Kjell Svensson