Stridsvagn
Sverige har haft stridsvagnar sedan 1922. Den första anskaffningen av stridsvagnar gjordes genom inköp av delar från Tyskland, vilka sattes samman i Sverige. (Läs om anskaffningen här.) En lång rad utländska vagnar har sedan dess provats samtidigt med att mycket utveckling gjorts inom landet. Under åren har så väl köp som licenstillverkning gjorts av utländska vagnar, men också en betydande tillverkning av svenska konstruktioner. Även under sin livslängd har många stridsvagnar modifierats, förbättrats och renoverats för att kunna möta nya hot och få en längre tjänstgöringstid. Ett mönster av att bygga om äldre vagnar till nya genom ibland mycket genomgripande ombyggnader framgår tydligt.
Användningen har varierat från rena understödsfunktioner till (pansar-)infanteri till där stridsvagnen varit huvudvapnet och fått understöd av pansarskytte som pansarskyddat har kunnat följa med i terrängen. Organisatoriskt har stridsvagnar funnits i flera olika typer av förband, från fristående sådan till att bilda stommen i pansarbrigader.
Alla kategorisidor för fordon
>> Huvudsida pansarfordon
>> Stridsvagn
>> Stridsfordon
>> Pansarbandvagn
>> Pansarbil (kommer snart)
>> Brobandvagn
>> Bärgningsbandvagn
>> Infanterikanonvagn
>> Pansrat artilleri (kommer snart)
>> Pansarvärnsfordon (kommer snart)
>> Luftvärnsfordon (kommer snart)
>> Ingenjörbandvagn (kommer snart)
>> Försöksfordon (kommer snart)
>> Pansarfordon i utlandstjänst (kommer snart)
>> Utländska försöksfordon i Sverige

Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 2-4 |
Vikt ton: | 9,7 |
Längd m: | 5,70 |
Bredd m: | 2,05 |
Höjd m: | 2,52 |
Pansar mm: | 4 - 14 |
Motor: | Benz 1910 |
Motoreffekt hk: | 55 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 16 |
Huvudbeväpning: | 2 st ksp m/14 alt. m/14-29 |
I tjänst: 1922 – 1934
Levererade:
10 st stridsvagn fm/22, 1922 –
Ombyggda:
5 st (nr 2, 3, 4, 5 och 7) till stridsvagn m/21-29, 1930 –
Strv fm/22 nr 10 överlämnades till ett museum i Berlin, Tyskland 1940. Försvann under kriget.
Läs mer:
>> Anskaffningen av strv fm/22: Så här började det.
Strv fm/22 (m/21), vagn nr 10

Stridsvagn m/21-29
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 9,7 |
Längd m: | 5,70 |
Bredd m: | 2,05 |
Höjd m: | 2,52 |
Pansar mm: | 4 - 14 |
Motor: | Scania-Vabis 1554 |
Motoreffekt hk: | 85 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 18 |
Huvudbeväpning: | 2 st ksp m/14-29 |
I tjänst: 1930 – 1939
Levererade:
5 st stridsvagn m/21-29, 1930 -
Ombyggda strv fm/22 nr 2, 3, 4, 5 och nr 7
Nr 2, 4 och 7 byggdes om på AB Nohab
Nr 3 och 5 byggdes om på AB Landsverk
Nr 3 skänktes till pansarmuseet i Munster, Tyskland.

Stridsvagn Renault FT 17 ”Putte”
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 2 |
Vikt ton: | 6,7 |
Längd m: | 4,95 |
Bredd m: | 1,73 |
Höjd m: | 2,13 |
Pansar mm: | 6-22 |
Motor: | 4-cyl Renault |
Motoreffekt hk: | 39 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 9 |
Huvudbeväpning: | ksp alt 37 mm kanon Puteaux |
I tjänst: 1923 – 1936
Levererade:
1 st stridsvagn Renault FT 17 ”Putte”, 1923

Stridsvagn fm/28 (Renault NC 27)
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 2 |
Vikt ton: | 8,5 |
Längd m: | 4,41 |
Bredd m: | 1,71 |
Höjd m: | 2,14 |
Pansar mm: | 18-34 |
Motor: | Renault |
Motoreffekt hk: | 60 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 20 |
Huvudbeväpning: | 37 mm kanon Puteaux |
I tjänst: 1926 – 1936
Levererade:
1 st stridsvagn fm/28, 1926

Lätt stridsvagn m/Carden-Loyd (Mk V Star)
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 2 |
Vikt ton: | 1,4 |
Längd m: | 2,46 |
Bredd m: | 1,70 |
Höjd m: | 1,22 |
Pansar mm: | 6 - 9 |
Motor: | Ford T |
Motoreffekt hk: | 22,5 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 45 |
Huvudbeväpning: | 1 st 6.5mm ksp m/14-29 |
I tjänst: 1931 – 19??
Levererade:
1 st lätt stridsvagn m/Carden-Loyd (Mk V Star), 1931

Lätt stridsvagn m/Carden-Loyd (Mk VI)
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 2 |
Vikt ton: | 1,4 |
Längd m: | 3,02 |
Bredd m: | 2,00 |
Höjd m: | 1,28 |
Pansar mm: | 6 - 9 |
Motor: | Ford A |
Motoreffekt hk: | 28 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 45 |
Huvudbeväpning: | 1 st ksp m/14-29 |
I tjänst: 1931 – 19??
Levererade:
1 st lätt stridsvagn m/Carden-Loyd (MkVI), 1931

Stridsvagn m/31
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 11 |
Längd m: | 5,20 |
Bredd m: | 2,15 |
Höjd m: | 2,22 |
Pansar mm: | 8 – 24 |
Motor: | Maybach DSO 8 V12 |
Motoreffekt hk: | 150 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 40 |
Huvudbeväpning: | 1 st 37mm Bofors |
Sekundärbeväpning: | 2 st ksp 6,5 mm m/14-29 |
I tjänst: 1935 – 1940
Levererade:
3 st stridsvagn m/31, 1935

Stridsvagn fm/31
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 3-4 |
Vikt ton: | 11,5 |
Längd m: | 5,20 |
Bredd m: | 2,45 |
Höjd m: | 2,5 |
Pansar mm: | 6 – 14, torn av plåt |
Motor: | Maybach DSO 8 V12 |
Motoreffekt hk: | 150 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 35 (75 på hjul) |
Huvudbeväpning: | 1 st 37mm Bofors |
Sekundärbeväpning: | 2 st ksp 6,5 mm m/14-29 |
I tjänst: 1935 – 1940
Levererade:
1 st stridsvagn fm/31, 1935

Stridsvagn m/37
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 2 |
Vikt ton: | 4,5 |
Längd m: | 3,40 |
Bredd m: | 1,85 |
Höjd m: | 1,95 |
Pansar mm: | 6 – 15 mm |
Motor: | Volvo FC-CKD |
Motoreffekt hk: | 85 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 60 |
Huvudbeväpning: | 2 st ksp 8 mm m/36 strv |
I tjänst: 1937 – 1953
Levererade:
48 st stridsvagn m/37, 1937 – 1939

Stridsvagn m/38
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 3 |
Vikt ton: | 8,52 |
Längd m: | 4,80 |
Bredd m: | 2,08 |
Höjd m: | 2,05 |
Pansar mm: | 6 – 15 mm |
Motor: | Scania-Vabis typ 1664 |
Motoreffekt hk: | 142 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 46 |
Huvudbeväpning: | 1 st 37 mm Bofors m/38 |
Sekundärbeväpning: | 1 st ksp 8 mm m/36 strv |
I tjänst: 1938 – 1957
Levererade:
16 st stridsvagn m/38, 1938 – 1939

Stridsvagn m/39
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 3 |
Vikt ton: | 8,69 (9,36 med tilläggsskydd) |
Längd m: | 4,80 |
Bredd m: | 2,08 |
Höjd m: | 2,05 |
Pansar mm: | 6 – 15 (– 50) mm |
Motor: | Scania-Vabis typ 1664 |
Motoreffekt hk: | 142 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 45 |
Huvudbeväpning: | 1 st 37 mm Bofors m/38 |
Sekundärbeväpning: | 2 st ksp 8 mm m/36 strv |
I tjänst: 1941 – 1957
Levererade:
20 st stridsvagn m/39, 1940

Stridsvagn m/40
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 3 |
Vikt ton strv m/40L: | 8,93 (9,36 med tilläggsskydd) |
Vikt ton strv m/40K: | 10,9 |
Längd m strv m/40L: | 4,90 |
Längd m strv m/40K: | 4,97 |
Bredd m: | 2,08 |
Höjd m strv m/40L: | 2,05 |
Höjd m strv m/40K: | 2,12 |
Pansar mm: | 4 – 15 mm (– 50 mm) |
Motor strv m/40L: | Scania-Vabis 1664 |
Motor strv m/40K: | Scania-Vabis L 603 |
Motoreffekt hk strv m/40L: | 142 |
Motoreffekt hk strv m/40K: | 162 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 45 |
Huvudbeväpning: | 1 st 37 mm Bofors m/38 strv |
Sekundärbeväpning: | 2 st 8 mm ksp m/39 |
I tjänst:
m/40L 1941 – 1957
m/40K 1944 – 1960
Levererade:
100 st stridsvagn m/40 L, 1941 – 1942
80 st stridsvagn m/40 K, 1944 – 1945
Strv m/40L
Strv m/40K

Stridsvagn m/41
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton strv m/41 SI: | 10,5 |
Vikt ton strv m/41 SII: | ~11 |
Längd m strv m/41 SI: | 5,54 |
Längd m strv m/41 SII: | 4,60 |
Bredd m: | 2,14 |
Höjd m: | 2,35 |
Pansar mm: | 8 – 25 mm |
Motor strv m/41 SI: | Scania-Vabis typ 1664 |
Motor strv m/41 SII: | Scania-Vabis typ 603 |
Motoreffekt hk strv m/41 SI: | 145 |
Motoreffekt hk strv m/41 SII: | 160 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 48 |
Huvudbeväpning: | 1 st 37 mm Bofors m/38 strv |
Sekundbeväpning: | 2 st 8 mm ksp |
I tjänst: 1942 –
Levererade:
116 st stridsvagn m/41 SI, 1942 – 1944
104 st stridsvagn m/41 SII, 1943 – 1944
Ombyggda:
18 st togs bort från initial beställning och byggdes istället till stormartillerivagn m/43
185 st till pansarbandvagn 301
20 st till stridsledningspansarbandvagn 3011
15 st till eldledningspansarbandvagn 3012

Stridsvagn m/42
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 22,5 |
Längd m: | 6,22 |
Bredd m: | 2,34 |
Höjd m: | 2,58 |
Pansar mm: | 9 – 55 mm |
Motor strv m/42 TM, TH, TV: | 2 st Scania-Vabis, Typ L 603/l |
Motor strv m/42 EH: | 1 st Volvo, Typ A8B |
Motoreffekt hk strv m/42 TM, TH, TV: | 2 x 160 |
Motoreffekt hk strv m/42 EH: | 380 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h strv m/42 TM, TH, TV: | 42 |
Maxfart km/h strv m/42 EH: | 45 |
Huvudbeväpning: | 1 st 75 mm kanon |
Sekundärbeväpning: | 4 st 8 mm ksp |
I tjänst: 1943 – 1955 ( – 1965, ikv 73)
Levrerade:
100 st stridsvagn m/42 TM, 1943 - 1945
125 st stridsvagn m/42 TH, 1944
57 st stridsvagn m/42 EH, 1944
Modifieringar:
30 st strv m/42 TM till stridsvagn m/42 TH
70 st strv m/42 TM till stridsvagn m/42 TV
26 st olika strv m/42 för stridsledning
Ombyggnad:
125 + 30st strv m/42 TH samt 70st strv m/42 TV till stridsvagn 74, 1957 – 1960
57 st strv m/42 EH till ikv 73, 1957 – 1965

Stridsvagn 74
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 26 |
Längd m: | 6,08 |
Längd [inkl eldrör] m: | 7,93 |
Bredd m: | 2,43 |
Höjd m: | 3,3 |
Pansar mm: | 9 – 55 mm |
Motor: | 2 st Scania-Vabis typ 607 |
Motoreffekt hk: | 2 x170 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 45 |
Huvudbeväpning: | 1 st 7,5 cm kan strv 74 |
Sekundärbeväpning: | 2 st 8 mm ksp m/39 B strv |
I tjänst: 1958 – 1984
Levererade:
155 st stridsvagn 74 H, 1957 – 1958
70 st stridsvagn 74 V, 1957 – 1958

Stridsvagn 81
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 50 |
Längd m: | 7,55 |
Längd [inkl eldrör] m: | 9,62 |
Bredd m: | 3,37 |
Höjd m: | 2,94 |
Pansar mm: | – 150 mm |
Motor: | Rolls Royce; Mk4B |
Motoreffekt hk: | 650 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 35 |
Huvudbeväpning: | 1 st 8,4 cm kanon, |
Sekundärbeväpning: | 2 st 8 mm ksp |
I tjänst: 1953 – 1966
Levererade:
80 st stridsvagn 81 (Centurion Mk III), 1953 - 1955
160 st stridsvagn 81 (Centurion Mk III-V), 1955 - 1957
Moderniserade:
240 st till stridsvagn 102, 1964 – 1966
Strv 81 med A-eldrör
Strv 81 med B-eldrör

Stridsvagn 101
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 52 |
Längd m: | 7,60 |
Längd [inkl eldrör] m: | 9,85 |
Bredd m: | 3,4 |
Höjd m: | 3 |
Pansar mm: | – 150 mm |
Motor: | Rolls Royce; Mk4B |
Motoreffekt hk: | 650 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 35 |
Huvudbeväpning: | 1 st 10,5 cm kanon |
Sekundärbeväpning: | 2 st 7,62 mm ksp |
I tjänst: 1959 – 19?? (avregistrerad 2005)
Levererade:
110 st stridsvagn 101 (Centurion Mk 10), 1959-1960
Renoverade:
110 st till stridsvagn 101R, 1983 – 1987

Stridsvagn 102
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 50 |
Längd m: | 7,55 |
Längd [inkl eldrör] m: | 9,62 |
Bredd m: | 3,37 |
Höjd m: | 2,94 |
Pansar mm: | – 150 mm |
Motor: | Rolls Royce; Mk4B |
Motoreffekt hk: | 650 |
Drivmedel: | Bensin |
Maxfart km/h: | 35 |
Huvudbeväpning: | 1 st 10,5 cm kanon |
Sekundärbeväpning: | 2 st 7,62 mm ksp |
I tjänst: 1964 – 1987 (avregistrerad 2006)
Levererade:
240 st stridsvagn 102, 1964 – 1966
Renoverade:
158 st till stridsvagn 102R, 1983 -1987
Ombyggda:
80 st till stridsvagn 104, 1983 – 1987
1st (strv 102R) till stridsvagn 105, 1994

Stridsvagn 103
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 3 |
Vikt ton strv 103A: strv 103B: strv 103C: | 37,7 39,7 39,7 |
Längd m: | 7,60 |
Längd [inkl eldrör] m: | 9,00 |
Bredd m strv 103A: strv 103B: strv 103C: |
3,32 3,42 3,42 (3,63 med dunkar) |
Höjd m strv 103A: strv 103B: strv 103C: |
2,14 (2,5 med ksp) 2,14 (2,43 med ksp) 2,14 (2,43 med ksp) |
Pansar mm: | x + galler |
Motor strv 103A: strv 103B: strv 103C: |
Rolls-Royce K60 + Boeing 502 10MA Rolls-Royce K60 + Caterpillar 553 Detroit Diesel 6V-53T + Caterpillar 553 |
Motoreffekt hk strv 103A: strv 103B: strv 103C: | 240 + 300 240 + 490 290 + 490 |
Drivmedel: | Diesel |
Maxfart km/h: | 50 (103C: 55) |
Huvudbeväpning: | 1 st 10,5 cm kanon L/62 |
Sekundärbeväpning: | 3 st 7,62 ksp 58 strv |
I tjänst: 1967 – 2001
Levererade:
70 st stridsvagn 103A, 1967 – 1971
220 + 70 st stridsvagn 103B, 1970 – 1971
Ombyggda och renoverade:
70 st strv 103A till stridsvagn 103B, 1970 – 1971
290 st strv 103B till stridsvagn 103C, 1986 – 1988
Strv 103B
Strv 103B
Strv 103C

Stridsvagn 104
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 54 |
Längd m: | 7,82 |
Längd [inkl eldrör] m: | 9,85 |
Bredd m: | 3,39 |
Höjd m: | 3,01 |
Pansar mm: | – 150 mm + ERA |
Motor: | Teledyne Continental |
Motoreffekt hk: | 750 |
Drivmedel: | Diesel |
Maxfart km/h: | 48 |
Huvudbeväpning: | 1 st 10,5 cm kanon |
Sekundärbeväpning: | 2 st 7,62 mm ksp |
I tjänst: 1984 – 200?
Levererade:
80 st stridsvagn 104, 1983 – 1987

Stridsvagn 121
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton: | 55,2 |
Längd m: | 7,93 |
Längd [inkl eldrör] m: | 9,67 |
Bredd m: | 3,75 |
Höjd m: | 2,79 |
Pansar mm: | |
Motor: | MTU 12 cylinder MB 873-Ka 501, med dubbla avgasturbo |
Motoreffekt hk: | 1500, max vid 2600 varv/min |
Drivmedel: | Diesel |
Maxfart km/h: | 72 |
Huvudbeväpning: | 1 st Slätborrad 120 mm Rheinmetall L/44 |
Sekundärbeväpning: | 1 st koax ksp 94 + 1 st ksp 94 vid laddarens lucka |
I tjänst: 1994 – 2006
Levererad:
160 st stridsvagn 121, 1994
Läs mer:
>> Bygg strv 121 i modell
>> Ritning på strv 121 kan beställas här.
Stridsvagn 122
Basfakta | |
---|---|
Besättning pers: | 4 |
Vikt ton strv 122A: | 62,5 |
Vikt ton strv 122B: | 65,2 |
Längd m: | 7,93 |
Längd [inkl eldrör] m: | 9,74 |
Bredd m: | 3,8 |
Höjd m: | 2,99 |
Pansar mm: | |
Motor: | MTU 12 cylinder MB 873-Ka 501, med dubbla avgasturbo |
Motoreffekt hk: | 1500, max vid 2600 varv/min |
Drivmedel: | Diesel |
Maxfart km/h: | <72 |
Huvudbeväpning: | 1 st Slätborrad 120 mm Rheinmetall L/44 |
Sekundärbeväpning: | 1 st koax ksp 94 + 1 st ksp 94 vid laddarens lucka |
I tjänst: 1997 –
Levererade:
120st stridsvagn 122A, 1997
Uppgraderade:
10 st strv 122A till stridsvagn 122B, 2002
10 st strv 122B + 4 st strv 122A till strv 122B Int, 2011
Strv 122
Strv 122, Foto: Måns Thuresson
Strv 122, Foto: Jimmy Croona/FM
Strv 122, Foto: Mats Carlsson/FM
Strv 122B Int